fredag 29 januari 2010

Den andra bokcirkelträffen är över och av alla sex grupper var det endast en som var fullständig; många var sjukanmälda. Detta är alltid ett dilemma när man jobbar i grupp och inte alla är närvarande. Å andra sidan är det i princip endast gruppdiskussionen som blir lidande när man jobbar med ett sådant här bokcirkelprojekt. Men det är ju den som är den givande och den mest uppskattade delen av arbetssättet! När läsningen är över ska alla elever lämna in alla uppgifter och det går att göra även om man inte varit närvarande vid alla lektioner.
Idag har jag lyssnat på gruppen som läser Svindlande höjder av Emily Brontë. Alla hade utfört sina uppgifter väl och diskussionen var livlig. Man hade läst om när Heatcliff lämnade godset i raseri och en del tyckte att han gjorde fel. Varför stannade han inte kvar och kämpade för sin Cathys skull? Någon undrade hur man hade gjort idag - Om jag verkligen hade älskat någon så hade jag stannat kvar för att förklara hur jag kände för vederbörande. Det ska bli intressant att höra deras diskussion när romanen är färdigläst; Heatcliff handlar ju utifrån sin natur och tar inte hänsyn till sociala omständigheter.
Majoriteten av eleverna i den här gruppen såg i förra veckan filmen som är baserad på romanen vilket är lite synd. En av eleverna uttryckte också att de bilder hon fått genom filmen stod i vägen för hennes egen läsning. Tanken var att de elever som läser en filmatiserad roman även skulle få se filmen efter avslutad läsning. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra...

torsdag 28 januari 2010

Bokcirkelarbetet är i full gång: eleverna är indelade i grupper, romanerna är utdelade och den första träffen är avklarad. Alla elever är inte lika förtjust i att arbeta i grupp och delge varandra sina åsikter om det de har läst men de allra flesta är aktiva och medskapande. Roligt! Arbetssättet bygger ju på att eleverna aktivt ska delta i samtal, kunna förmedla åsikter, erfarenheter, iakttagelser samt att reflektera över skönlitteratur. Eleverna ska inte leta efter "rätt svar" utan samtala om sina olika läsningar. Det finns nämligen inte en rätt läsning! Jag är även övertygad om att, precis som Gun Malmgren uttrycker det: Läsakten är en aktiv händelse som varje gång utspelar sig som en unik händelse med sina särskilda och speciella förutsättningar. Den kan aldrig upprepas på samma sätt. Detta påminner om läraren John Keating i filmen Döda poeters sällskap där hans viktigaste budskap till eleverna är att de ska lära sig att tänka själva och inte följa det gängse sättet att tolka, i det här fallet, lyriken. Jag hoppas återkomma till mina och andras tankar om läsning; jag har många husgudar!
Åter till mina HG2-elever. Arbetssättet kan kortfattat beskrivas så här: De ska förbereda sig genom att läsa ett visst antal sidor till fredagslektionen och sedan utifrån olika roller diskutera romanen. Under det här bokcirkelarbetet är det klassiker från 1800- och 1900-talen som står i fokus: Austen, Bradbury, Brontë, Dostojevskij, Lagerlöf och Undset. Varför klassiker kan man fråga sig och hur kan mina elever relatera till de här texterna? De här frågorna kanske jag får möjlighet att återkommma till.

söndag 24 januari 2010

Om mina elever bloggar....

.... så kan ju inte jag, deras lärare, vara sämre. Jag kommer därför under HG2s bokcirkelarbete också att blogga, om både stort och smått. Givetvis kommer det mesta att vara reflektioner kring deras läsning av de valda klassikerna och hur deras bokcirkelarbete går, men förhoppningsvis också tankar kring annat som rör läsningen i skolan och hur vi jobbar med de skönlitterära texterna. Många elever är inte medvetna om att de förväntas vara aktiva vid sin läsning utan läser texter passivt och läser texter enbart för att kunna besvara frågor som läraren ställer till dem. Jag vill inte jobba på det sättet! Enligt Olof Lagerkrantz i Om konsten att läsa och skriva ska Joseph Conrad ha skrivit till en god vän: "Vilka underbart goda nyheter att just du tycker om min bok ty man skriver bara halva boken, andra hälften får läsaren ta hand om." Detta hoppas jag att mina elever tar till sig! Jag hoppas också att jag kan länka till elevernas bloggar så att ni kan följa dem i deras läsning och diskussioner.